Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.
Μανόλης Ι. Παραγυιός:ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΕΠΑΛ.
Written by Radio Olympos on 24/02/2024
ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΕΠΑΛ
Αφορμή για την δημοσίευση του παρόντος κειμένου αποτέλεσε το δελτίο τύπου από πολιτικό πρόσωπο εκτός Καρπάθου ( σε αντίθεση με το προσεγμένο δελτίο τύπου του Δημάρχου ) που αναφέρει το γνωστό .. τροπάριο “κατόπιν ενεργειών μου” για ένα έργο στο οποίο δεν είχε προσωπικά καμία συμμετοχή .
Για του λόγου το αληθές οι ενέργειες που έγιναν αναφέρονται αναλυτικά στο παρακάτω κείμενο και διαβεβαιώ ότι καμία άλλη , από κανένα άλλο θεσμικό πρόσωπο δεν έγινε για το συγκεκριμένο έργο από τον Σεπτέμβριο του 2019 έως και τον Δεκέμβριο του 2023 .
Παραθέτω το ιστορικό :
Αρχές του 2020 το θέμα τίθεται επί τάπητος .
Επικρατούσε η άποψη ότι για το έργο υπήρχε μελέτη εκπονημένη από την ΜΟΜΚΑ και τούτο διεμήνυσε σε επιστολή της ( που δημοσίευσε ο τοπικός τύπος ) η κ. Επαρχος στην τότε Υπουργό Παιδείας , από την οποία ζητούσε την επίλυση του θέματος επικαλούμενη την ύπαρξη μελέτης απο την ΜΟΜΚΑ .
Τελικά αυτό που είχε εκπονήσει η ΜΟΜΚΑ δεν ήταν μελέτη αλλά μια αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, η οποία λανθασμένα αναφερθηκε ως μελέτη .
Το θέμα τέθηκε από την Δημοτική Αρχή στον τότε Υπουργό Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη και με παρέμβαση του απεστάλη έγγραφο από την ΚΤΥΠ προς το Δημοτικό Συμβούλιο ( σχετικό 1) με την οποία μας ζητήθηκε να αποφασίσουμε αν θέλουμε να φτιαχτεί το υπάρχον με κόστος 750.000 ευρώ ή να φτιαχτεί νέο σχολικό συγκρότημα με κόστος 6.5 εκατομμύρια. Ομόφωνα το Δημοτικο Συμβούλιο με απόφαση του ( σχετικό. 2 ) γνωμοδότησε να επισκευαστεί το υπάρχον .
Μετά τη διαβίβαση της απόφασης στην ΚΤΥΠ ( ως Πρόεδρος του ΔΣ ) επικοινώνησε μαζί μου ο Υπουργός Επικρατείας και με παρέπεμψε στον τότε Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και μετέπειτα Υφυπουργό Γεώργιο Καραγιάννη .
Στην επικοινωνία αυτή μου διατύπωσε τηλεφωνικά τις ενστάσεις του Υπουργείου ως προς την ορθότητα της απόφασης του ΔΣ . Το Δημοτικό Συμβούλιο είχε παρανοήσει τα γραφόμενα της ΚΤΥΠ λόγω κακής διατύπωσης . Σύμφωνα με το ορθόν το ποσό των 750.000 ευρώ αφορούσε μόνο το κόστος για την εκπόνηση των μελετών . Το κόστος επισκευής του κτιρίου ήταν παραπλήσιο της κατασκευής νέου . Η ΚΤΥΠ απέστειλε νέο έγγραφο παρέχοντας τις απαραίτητες διευκρινίσεις (σχετικό 3) .
Έτσι η Δημοτική Αρχή ξεκίνησε επαφές για την εύρεση οικοπέδου κατάλληλου για την κατασκευή νέου σχολικού συγκροτήματος καθώς σύμφωνα με το δεύτερο έγγραφο της ΚΤΥΠ, το κόστος επισκευής του υπάρχοντος ήταν συναφές με το κόστος επισκευής του . Βέβαια η άμεση εύρεση ακινήτου για την κατασκευή του δεν ήταν εύκολη υπόθεση αλλά αυτό δεν είναι του παρόντος. Μετά από διάστημα ολίγων μηνών ο Δήμαρχος κάλεσε στην Κάρπαθο τον Μηχανικό της ΚΤΥΠ κ. Ηλιόπουλο και τον Προϊστάμενο της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ. Παπαδομαρκάκη .
Σκοπός της επίσκεψης ήταν αφενός να εξεταστεί η καταλληλότητα του π. Κέντρου Υγείας για στέγαση τουλάχιστον κάποιων τάξεων ( απορρίφθηκε το κτίριο ως ακατάλληλο) και αφετέρου η επιτόπια επίσκεψη του μηχανικού στο κτίριο του ΕΠΑΛ.
Εκεί ο κ. Ηλιόπουλος ανέφερε ότι βάσει της εμπειρίας του κρίνει ότι το κτίριο επισκευάζεται με ένα ποσό της τάξεως του 1 εκατομμυρίου . Βασικές προϋποθέσεις έθεσε να εκπονηθεί μία μελέτη στατικής επάρκειας η οποία θα αναδείκνυε το κόστος με ακρίβεια και να τακτοποιηθεί το αυθαίρετο του κτιρίου.
Για την τακτοποίηση του αυθαιρέτου υπήρξε η ανάληψη πρωτοβουλίας εκ μέρους του τότε Δημοτικού Συμβούλου κ. Δημήτρη Σπανού σε συνεργασία με τον τότε πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Γιαννικουρή ο οποίος μας πρότεινε την ένταξη των αυθαίρετων σχολικών κτιρίων στην πλατφόρμα νομιμοποίησης που άνοιγε κατ’ εξαίρεση για τα σεισμόπληκτα κτίρια της Σάμου .
Έτσι με επιμέλεια τους και με παρέμβαση του κ. Γεραπετρίτη , εντάχθηκαν εκεί και τα κτίρια της Καρπάθου και με τη βοήθεια της τότε υπαλλήλου του Δήμου Π. Μηχανικού κ. Σοφίας Βιτωρη τακτοποιήθηκε το αυθαίρετο της οικοδομής .
Το κόστος της μελέτης στατικής επάρκειας ο κ. Ηλιόπουλος το προυπολόγιζε σε 100-120 χιλιάδες ευρώ .
Η μελέτη αυτή ανατέθηκε από τον Δήμο στο τεχνικό γραφείο του κ. Στρατηγέα ( με κόστος 24.000 ευρώ ! ) και εκπονήθηκε σε πολύ σύντομο διάστημα αναδεικνύοντας ότι η αποκατάσταση του φέροντος οργανισμού θα χρειαστεί 800.000 ευρώ ποσό συναφές με την αρχική εκτίμηση του κ. Ηλιόπουλου .
Κατόπιν έπρεπε να ανατεθεί αρχιτεκτονική μελέτη αλλά και Μελέτη ενεργειακής αναβάθμισης .
Επειδή την συγκεκριμένη περίοδο υπήρχαν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του Δήμου και δεν ήταν εφικτή η εγγραφή κωδικού για την ανάθεση αυτή , ο Δήμαρχος ανέλαβε χωρίς να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Δήμου να αναθέσει , ιδιωτικά , ο ίδιος την μελέτη αυτή και να παραδοθεί ως δωρεά στο Δήμο .
Σημειωτέον ότι η διαδικασία ανάθεσης , σε ομαλές συνθήκες όχι στις συνθήκες που επικρατούσαν τότε στον Δήμο , δεν μπορούσε να υλοποιηθεί (η ανάθεση όχι η εκπόνηση ) σε διάστημα συντομότερο του εξαμήνου .
Με την πρωτοβουλία αυτή του Δημάρχου η μελέτη ανατέθηκε και εκπονήθηκε σε διάστημα περίπου τριών μηνών .
Οι δύο αυτές μελέτες έδειξαν ότι το κόστος υλοποίησης της επισκευής ήταν 1.7 εκατομμύρια ευρώ .
Με την μελέτη στατικής επάρκειας ανά χείρας, υπήρξε συνάντηση του κ. Τσαμπουνιεράκη με τον Περιφερειάρχη κ. Χατζημάρκο ο οποίος δεσμεύτηκε ότι θα χρηματοδοτήσει την αποκατάσταση του φέροντος οργανισμού .
Επειδή όμως η διαδικασία μέσω της Περιφέρειας είχε πιο μακρύ χρόνο υλοποίησης, αποφασίστηκε να ακολουθηθεί η υλοποίηση του έργου από την ΚΤΥΠ στην οποία κι απεστάλησαν οι προαναφερόμενες μελέτες .
Ακολούθησε ταξίδι μου στην Αθήνα όπου συνάντησα μεταξύ άλλων και τον Υφυπουργό κ. Καραγιάννη ( Ιανουάριος του 2022 ) με κύριο θέμα την χρηματοδότηση του έργου .
Δήλωσε εντυπωσιασμένος με το πόσο γρήγορα εκπονήθηκαν οι μελέτες ( όντας γνώστης των γραφειοκρατικών διαδικασιών του δημοσίου ) και το έργο ήταν ώριμο να χρηματοδοτηθεί ( σχετικό 4 – δελτίο τύπου του Δήμου Καρπάθου 1η Φεβρουαρίου του 2022 ) . Δεσμεύθηκε δε για την άμεση χρηματοδότηση της ΚΤΥΠ για την υλοποίηση του .
Έτσι κι έγινε καθώς σε διάστημα εξαμήνου η ΚΤΥΠ χρηματοδοτήθηκε για την υλοποίηση του έργου στις 28/07/2022 ( σχετικό 5 ) . Το χρονικό διάστημα για όλα τα παραπάνω ήταν το συντομότερο που μπορούσε να μεσολαβήσει από την στιγμή της πρώτης εκπόνησης μελέτης μέχρι και την χρηματοδότηση του έργου . Από εκεί και πέρα απέμεινε το στάδιο της δημοπράτησης του έργου .
Το έργο δημοπρατήθηκε με διεθνή διαγωνισμό που έληξε την 1η Δεκεμβρίου του 2022 (σχετικό 6 ) και ορίστηκε προσωρινός ανάδοχος μετά την λήξη του στις αρχές του 2023 . Κατόπιν εστάλη για προσυμβατικό έλεγχο και εγκρίθηκε, αν δεν κάνω λάθος , τον Μάιο του 2023 .
Για να υπογραφεί η εργολαβικη σύμβαση εκρεμμούσε η έκδοση οικοδομικής άδειας η οποία καθυστέρησε επειδή υπήρχαν ορισμένα θέματα ,τα οποία δεν είναι του παρόντος να αναφέρω, και βέβαια επειδή πλέον είχαν μεσολαβήσει οι εκλογές και ο Δήμος βρισκόταν σε μεταβατική περίοδο .
Για τους λόγους αυτούς ζητήθηκε από τον Γενικό Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού της ΚΤΥΠ ΑΕ , κ. Κυριαζόπουλο , και υπήρξε μια πρώτη παράταση στην προθεσμία για την έκδοση της αδείας μέχρι τέλος Φεβρουαρίου ( παράταση της ισχύος της προσφοράς από τον προσωρινό ανάδοχο ονομάζεται ) .
Όντως, με ενέργειες της νέας Δημοτικής αρχής είδα με ικανοποίηση ότι εκδόθηκε η οικοδομική άδεια και υπογράφηκε η εργολαβική σύμβαση ώστε πλέον το έργο να μπορεί να ξεκινήσει .
Σαν Κάρπαθος, και για το συγκεκριμένο θέμα όπως και για πολλά άλλα, οφείλουμε ευγνωμοσύνη στον Υπουργό κ. Γεραπετρίτη καθώς η δική του προσωπική επιμέλεια εξ αρχής και η δική του καταλυτική παρουσία σε κάθε βήμα επιτάχυνε τις εξελίξεις στον συντομότερο δυνατό χρόνο για ένα τέτοιο έργο .
Από πλευράς Δήμου οι ενέργειες της απελθουσας Δημοτικής Αρχής , όπως ανέφερα αναλυτικά , επίσης υπήρξαν ταχύτατες και ανάλογες της σοβαρότητας του θέματος .
——————————
Όταν ανέλαβα τα καθήκοντά μου υποσχέθηκα στον εαυτό μου ότι θα τα ασκήσω χωρίς ίχνος λαϊκισμού .
Είναι υποχρέωση μου , εκπροσωπώντας στην πολιτική τη νέα γενιά, να βάλω στην άκρη νοοτροπίες που θεωρώ ότι είναι παρωχημένες και ευθύνονται για πολλά δεινά τα οποία βρήκαν τον τόπο μας.
Κυρίως όμως να μην επιτρέψω στον λαϊκισμό να συνεχίσει να διαμορφώνει μια κοινωνία ελλιπώς ενημερωμένη ή παραπληροφορημένη που ο κάθε επιτήδειος θα θεωρεί ως “ κοινωνία ιθαγενών” στην οποία “ότι δηλώσεις είσαι” .
Αυτή την υπόσχεση μου την κράτησα επί τέσσερα χρόνια, αγνοώντας το πολιτικό κόστος, και θα συνεχίσω να την κρατώ ενημερώνοντας τεκμηριωμένα για όσα θέματα διαχειρίστηκα στην θητεία μου και γνωρίζω με κάθε λεπτομέρεια .
Κλείνοντας θα τονίσω ότι χαίρομαι που το έργο θα ξεκινήσει σύντομα καθώς αποτελούσε το μεγαλύτερο αγκάθι στον τομέα της εκπαίδευσης στο νησί μας και για αυτό έγιναν όλες οι παραπάνω ενέργειες .
Πρέπει να αποτελεί , κι είμαι σίγουρος ότι αποτελεί, κοινό στόχο όσων ζούμε στο νησί να λαμβάνουν χώρα έργα εκατομμυρίων κι ειδικά στον κρίσιμο τομέα της παιδείας . Το ποιός προσέφερε περισσότερο ή λιγότερο στην υλοποίηση κάθε έργου ( αρκεί να προσέφερε ) είναι επουσιώδες καθώς στις υποδομές αυτές θα φοιτήσουν τα παιδιά όλων μας .
Είμαι αισιόδοξος ότι η αποπεράτωση του θα γίνει με επιμέλεια τόσο από τον φορέα υλοποίησης , την ΚΤΥΠ ΑΕ , όσο κι από τον Δήμο Καρπάθου και θα νιώσω , σαν γονέας κυρίως αλλά και σαν αιρετός που αγωνίστηκε για αυτό τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια , ικανοποίηση όταν ολοκληρωθεί .
Τα σχετικά που αναφέρονται είναι στην διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου με επίσημα έγγραφα .
Μανόλης Ι. Παραγυιός
Κάρπαθος 23-2-2024